Facebook Twitter Google+

Első workshop – 2017 november 29-december 1.

Zene volt lábainknak! – Sikeres a kortárs tánc- és zeneművészeti képzés első része

Testívek, hajladozó formák, hangtréning és testdobolás: a Filharmónia Magyarország és a EGT Alap együttműködésével létrejött Korunk Zenéje – Zene lábainknak oktatási modul-kísérlet november 29. és december 1. között Pécsett várta az alkotókat. Az új oktatási módszer a köznevelésben tanuló gyerekek számára hozza közel a komolyzenét a kortárs tánc és mozgásművészet eszközeivel.

_GAB2308A EGT Alap támogatásából megvalósuló, három részes Korunk Zenéje – Zene lábainknak sorozatra különféle művészeti ágakból érkezett a huszonkét fiatal. A műhelymunkának és a kreativitásnak a pécsi Kodály Központ és Zsolnay Negyed inspiráló belső terei adtak helyet. Az évente 280 ezer iskoláskorú gyermek zenei neveléséhez koncert-élményekkel hozzájáruló Filharmónia Magyarország Nkft. ügyvezető igazgatója, az orgonaművészként és karvezetőként  is ismert Szamosi Szabolcs kiemelte: „A 2017 tavaszán záruló három részes képzéssorozat végén a projektben résztvevő tudományos kutatók az iskolai keretein belül jól alkalmazható oktatási módszert alakítanak ki az alkotók, táncpedagógusok, zeneművészek és a kurzus résztvevőinek közösen kialakított munkamódszere alapján. A Filharmónia Magyarország tavasszal újra megrendezendő Korunk Zenéje Fesztiválján be is mutatkozhatnak a létrejött alkotói műhelymunkák.”

_GAB2355A számos díjat nyert és ikonikus kortárs táncszínházi produkciót jegyző Horváth Csaba rendező-koreográfus, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Fizikai Színházi Szak oktatója vállalta a művészeti vezetői feladatokat. Munkáját koreográfusok, zenészek és kutatók segítik. A projekt az egészen apró gyermekekben még meglévő önfeledt testtudatot és improvizációs készséget ébreszti fel egy olyan modell kialakításával, amely mozgással, gesztusokkal és tánccal iskolai keretek között is pedagógiai és tanulói érdeklődésre találhat. Horváth Csaba hangsúlyozta: „Nagy feladat azokat a gyerekeket megszólaltatni, akinek a tánc és a zene önkifejező ereje még ismeretlen. Arra törekszünk, hogy az improvizatív mozgás és a zene ereje által kibonthass_GAB2630ák belső világukat.”
A Filharmónia Magyarország Nkft. módszertani projektjéhez elsősorban olyan diákok jelentkezésére számított, akiket az alkotás és az oktatás szintjén is érdekel a kortárs művészet, a klasszikus zene, valamint elhivatottságot éreznek a pedagógiai munka iránt. A tanfolyami zárónapon a huszonkét jelentkező egyike, Kemény Rozi színművész, drámapedagógus kiemelte: „Elsősorban olyan eszköztárat szeretnék magammal vinni, amelyet művészetpedagógiai szempontból a tanórán is sikerrel alkalmazok. Az élményközpontú oktatási módszerben hiszek, melynek segítségével a gyerekek a saját tapasztalataikon keresztül sajátítják el a tudást.”

A képzés moduljaiban helyet kapott táncművészeti szeminárium Fuchs Lívia tánctörténész, testdobolás technika Dés András jazz-zenész, az úgynevezett SoundSearch módszer Tóth Evelin ének- és előadóművész irányításával, valamint mozgásművészeti gyakorlati képzés keretében Horváth Csaba, Nagy Norbert, Horkai Barnabás és Widder Kristóf vezette helyzetgyakorlatokban és táncimprovizá_GAB2856ciókban próbálhatták ki magukat a résztvevők.

A 2017 januárjában folytatódó és márciusban záruló módszertani kísérlet a klasszikus zene és a kortárs táncművészet élményközpontú művelésére ad lehetőséget tanárnak és gyermeknek egyaránt, közösen fedezve fel a mindannyiunkban szüntelen ott muzsikáló, hol erősödő, hol halkuló életösztön örömét.