Facebook

Interjú Vashegyi Györggyel

Vashegyi György_(c) Raffay Zsófi_4875 lr Hogy kezdődött Péccsel a zenei kapcsolata?

– Pécs csodálatos város, mindig élmény itt fellépni, de egyszerűen idelátogatni is. Legalább 25 éve vannak itt koncertjeim – talán 1992 lehetett az első alkalom, amikor vizsgázós karmesterképzős hallgatóként vezényelhettem a helyi szimfonikus zenekart. Szkladányi Péter igazgató úrral közeli barátság is kialakult közöttünk, körülbelül 10 évig rendszeresen dolgozhattam az együttessel, néha franciaországi turnékon is.

 

– Mi a véleménye a Kodály Központról a régizene játékát illetően, és a székesegyházról, mint koncerthelyszínről?

–  A Kodály Központban a Filharmónia Magyarország meghívására 2011 óta rendszeresen vezénylem saját együtteseimet, a Purcell Kórust és Orfeo Zenekart, ami óriási öröm. Pécs „megérdemelte” ezt a fantasztikus, Magyarországon csak a Zeneakadémiához és MüPa-hoz fogható koncerttermet, emellett a székesegyház szintén nagyon szép és ünnepi helyszín. Szeptember 21-én egyébként egy rendkívüli francia barokk opera-produkciót is hozunk a Kodály Központba: Boismortier Les Voyages de l’Amour (Ámor utazásai) című operája 1736 óta az egész világon első alkalommal itt, Pécsett fog elhangozni, koncertszerű előadásban, melyből lemezfelvételt is készítünk. Mindezt a Versailles-i Barokk Zenei Központtal együttműködésben, világhírű nemzetközi szólistagárda előadásában.

 

– Ezúttal a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarával lép fel a kórusa. Mit kell tudni erről a zenekarról, miben különlegesek?

– Közel tíz éve törekszem arra, hogy évről évre, alkalmi zenekarba szervezve Budapestre hívhassunk kiváló, a Trianon által elcsatolt nemzetrészeken élő hivatásos magyar muzsikusokat, s velük koncerteket adhassunk. 2017-ben sikerült ezt először megvalósítani, s akkor is felléptünk a pécsi székesegyházban. Most pedig Pécsett lesz az „idei” zenekar első koncertje, majd Szegeden és Kolozsvárott is megszólaltatjuk Mendelssohn: Paulus című oratóriumát.

 

– Igaz, hogy a híres zeneszerzőnek az átkeresztelkedéssel kapcsolatos személyes indittatása alapján készült az oratórium?

– A Paulus Mendelssohn egyik főműve és valóban, nem lehet nem személyes élményt sejteni a zsidónak született, lutheránusnak átkeresztelt, keresztény hitét nagyon mélyen megélő fiatal zseni Mendelssohn, és Saulus-Paulus, Pál apostol „párhuzamos” történetében. A 19. század rajongott ezért az oratóriumért, a 20-21. században kissé háttérbe szorult a szintén zseniális, későbbi Éliás mögött. Bízunk benne, hogy ez a három koncert újabb híveket szerez ennek a csodálatos remekműnek!

 

–  Végezetül egy kis személyes információ kérés: Vashegyi György mivel szeret foglalkozni szabadidejében?

– Sok szempontból nagyon szerencsés ember vagyok: csodálatos családom és hivatásom mellett abban is, hogy munkám és hobbim nagyjából egybeesik egymással. De a zene mellett nagyon érdekel a történelem és a nyelvek: ezenkívül szívesen kirándulok szárazon és vizen egyaránt, az utóbbi időben pedig újra felfedeztem gyerekkori szenvedélyemet, a horgászást is.

 

/Interjú: Mészáros B. Endre/

Stravinsky, a 20. század legizgalmasabb zeneszerzője

igor-stravinsky_c_jpg_681x349_crop_upscale_q95Ami az irodalomban James Joyce, a festészetben Pablo Picasso, azt jelentette a zenében Igor Stravinsky muzsikája. Nagy a csábítás, hogy Stravinsky művészetére kitűzzük a modernizmus címkéjét, azonban a zeneszerző számos olyan művet komponált, elsősorban az Orosz Balett részére, melyek egyáltalán nem illenek ebbe a kategóriába. Stravinsky-t nem foglalkoztatta a tudattalan rejtélyes világa, és nem hatották rá a különböző avantgárd irányzatok sem. Sokban hasonlított T. S. Eliothoz, aki jól ismerte korának irodalmi és művészeti világát, költészetét mégis az újdonságokkal szembeni józan távolságtartás jellemezte. Stravinsky az 1910-es években megújította a szimfonikus zenét, majd a görög mitológia, neoklasszicizmus és az egyházi zene világába vonult vissza.

Edvard Grieg június 15-én született

edvard-grieg-2

Legismertebb művei a-moll zongoraversenye és Ibsen Peer Gynt című drámájának megzenésítése. A drámaíró felkérésére komponált kísérőzenéből a zeneszerző később két hangverseny-szvitet állított össze. Grieg arra tette fel életét, hogy a norvég klasszikus zenei identitást megteremtse. Amerikai önéletrajírójának Henry Ficknek-nek küldött levelében így vall erről: ”A norvég emberek élete, legendái, történelme és természeti képei már gyermekkoromban meghatározták a képzeletemet.” 1862-ben Koppenhágában találkozott fiatal zeneszerzőtársával Rikard Nordraak-kal, aki Grieghez hasonlóan szenvedélyesen érdeklődött hazájuk sagai, természeti tájai és zenéje iránt, és a norvég nemzeti hagyomány meglapozására és felvirágoztatására bíztatta a zeneszerzőt.

Sir Edward William Elgar

edward-elgar-1235641401-hero-wide-0Az angolok egyik legnagyobb zeneszerzője egy Broadheath nevű aprócska angol faluban született, Worcester városkája közelében. Apjának hangszerboltjában ismerkedett a zenével és tanult meg egyre több hangszeren játszani. Autodidakta módon gyakorolta a zeneszerzést, és kitartásának, vagy inkább különleges tehetségének köszönhetően vált igazán híressé. Hazájában sokáig közönyösen fogadták műveit, részben a zenei közeg vallási bigottságának, illetve a vidéki viktoriánus osztálynézeteknek köszönhetően. Ami az utókort illeti, nem túl hálás gesztusnak számít, hogy 2010. július elsejével az angol húszfontosokon Edward Elgar zeneszerzőt Adam Smith közgazdász képére cserélték. A lecserélt bankjegyen a zeneszerzőt és a worcesteri székesegyházat, legismertebb művének, az Enigma Variations bemutatójának helyszínét láthattuk.

A német opera újjáélesztője

wagnerRichard Wagner 1813 májusában született. Nevéhez fűződik a német opera műfajának újjáélesztése. Számtalan újítást vezetett be a színpad és a zenekar szerepét illetően, többek között ő találta fel a zenekari árkot is. A zeneszerző kívánsága szerint minden évben megrendezik az egyik leghíresebb zenei fesztivált a bajorországi Bayreuth-ban, ahol rendre bemutatják a zeneóriás műveit, melyek közül a Ring-ciklus emelkedik ki monumentalitásával. Wagner, miközben drezdai forradalmi tevékenységei miatt száműzetésbe kényszerült, több jelentős művön is dolgozott, többek között befejezte Lohengrin című operáját. A darabot azonban nem tudta színpadra vinni, ezért barátjához, Liszthez fordult segítségért. Liszt segítségével a darab előadásra került, és a bemutatón a zeneszerző-barát maga vezényelte a művet. Wagner később feleségül vette Liszt lányát Cosinát.

Májusban született Pjotr Iljics Csajkovszkij

csajkovszkijÉletműve 169 kompozícióból áll, melyben szimfóniák, versenyművek, kamarazenék, orosz egyházi kórusművek, és számtalan népszerű színházi műfajbeli alkotás is szerepel. Az első orosz zeneszerző volt, aki külföldön is ismertté vált, 1891-ben például a new york-i Carnegie Hall-ban is fellépett. A szentpétervári konzervatóriumban nyugati szellemű oktatásban részesült, ezért az orosz nemzeti zeneszerők nem fogadták be maguk közé. 1880-ban a moszkvai Puskin emlékmű avatásán Dosztojevszikij méltatta Puskin azon törekvését, hogy Oroszországnak a nyugattal egységben kell tovább fejlődnie. A híres író üzenete gyorsan szárnyra kapott, és hatására Csajkovszkij népszerűsége is jelentősen megnövekedett.

A passiók igézete

munkacsy_golgotaA szó zenei jelentésében összefonódott a keresztény világ legmegrendítőbb történetével, Jézus keresztútjával. Nagy Leó pápa már az V. században a liturgikus kánonba emelte, és elrendelte, hogy a Nagyhét alkalmával mutassák be János és Máté passióit. A passiók előadása a továbbiakban más egyházzenei műfajokhoz hasonlóan fejlődött: kezdetben csak papok olvasták fel vagy énekelték a szöveget, azonban a XII. századi írásművek tanúsága szerint már hangjegyekkel rögzítették az énekhangok magasságát. Erre az időre tehető a drámai előadásmód elterjedése is, melyben megjelentek a legfontosabb szereplők: a narrátor/apostol, Krisztus és a tömeg.

Kép: Munkácsy Mihály – Golgota (1884)

Stravinsky művének botrányos bemutatója

stravinsky31913-ban egy késő tavaszi estén a közönséggel zsúfolásig megtelt új párizsi Champs-Élysées színház nézőtere. Hatalmas várakozás előzte meg a XX. század egyik kiemelkedően újszerű műve, a Tavaszi áldozat bemutatóját. A művet az orosz balett mutatta be, és Stravinsky összefoglalója szerint „pogány orosz életképeket jelenített meg két részben”. A tavaszköszöntő pogány rítus olyan eksztatikus áldozati tánccá válik, melyben az áldozatra szánt fiatal lány a halálba táncolja magát. A mű híres nyitó dallama egy litván népdalt idéz meg, melyet a fagott felső regiszterén megszólaló merőben újszerű hangzás jellemez. Nyizsinszkij koreográfiájában a táncosoktól megszokott finom balettlépések vad dobogásba torkollnak. A meglepődött közönség kezdetben zavart nevetgéléssel reagált, majd egyre hangosabb felhördüléssel adtak hangot nemtetszésüknek. A szekértáborokra szakadt nézők előbb egymásra, majd a karmesterre és a zenészekre támadtak, akik hanyatt homlok igyekeztek a színházból elmenekülni. A botrányos bemutatónak köszönhetően Stravinsky neve világszerte ismertté vált.

A Prelűdök művésze, Fryderyk Chopin

Chopin Varsótól nyugatra született 1810. február 22-én vagy március elsején. Chopin már hatévesen komponál és verseket ír, nyolc éves korában pedig már koncerteket ad. Az abszolút zene népszerűsítőjeként és a romantika egyik korai képviselőjeként a zongorairodalom remekeinek sorát alkotja. 1836-ban találkozik Aurore Didevant francia írónővel, akit George Sand néven ismerünk. Kettőjük kapcsolata és szerelme a zeneirodalom legendás történeteinek sorát gyarapítja. 1841-re a híres Chopin etűdök mindkét gyűjteménye megjelenik, hogy a zongorázni tanulók számára nélkülözhetetlen darabokkal szolgáljon.

A népszerűség titka a sokoldalúság

Derül ki, a Bachtrack 2018-as statisztikájából. Az előző évad legnépszerűbb zenekarának járó címet a brit Királyi Filharmonikusok Zenekara nyerte el. Megkérdeztük James Williams-t a zenekar igazgatóját, hogy minek tulajdonítja a sikerüket:

„Igyekszünk minél változatosabb műsorokat összeállítani, és nagyon örülünk, hogy evvel elnyertük a világ legtöbbet foglalkoztatott zenekarának járó címet. A statisztikák szerint az előző évadban több mint 300 ezren hallgattak bennünket, 143 alkalommal léptünk fel az Egyesült Királyság különböző részein és 35 alkalommal látogattunk külföldre.”

Az új adatvédelmi tájékoztató ITT elérhető. A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás