Facebook Twitter Google+

Zenészeknél gyakori a halláskárosodás

A brit “Segítség a Zenészeknek” jótékonysági szervezet olyan kutatási eredményt tett közzé, melyből az derül ki, hogy a zenészek körében emelkedő tendenciát mutat a halláskárosodás. A kutatást 692 zenész bevonásával végezték egy kampány részeként, melynek folytatását jövőre tervezik. Arra a kérdésre, hogy tapasztaltak-e halláskárosodást, a megkérdezettek 40,5 %-a igennel válaszolt, 19% pedig azt válaszolta, hogy nem foglalkoztak a kérdéssel. Akik megerősítették a halláskárosodás tényét, azoknak 62%-a úgy nyilatkozott, hogy problémájuk álllandó. A válaszadóknak több mint a háromnegyede biztos benne, hogy ez munkájuknak köszönhető, vagyis annak, hogy zenészek. A válaszadók 83%-a gondolja, hogy a munkáltató feladata lenne, hogy megóvja a zenészek hallását, azonban csak 67%-uk használ ilyen eszközöket. A mostani kutatási eredmények megegyeznek a korábban készült felmérésekkel. Egy 2010-ben végzett kutatás arra hívta fel a figyelmet, hogy a klasszikus zenészek nem csak a hangversenyek alkalmával, de a próbák során is fokozott halláskárosodásnak vannak kitéve. A tapasztalatok összevetése során megállapították, hogy a védőeszközök használata csak azok körében volt tapsztalható, akik már maguk is halláskárosultak.

A leggyorsabb zongorista

Az 1800-as években Liszt és Chopin számos újítást vezetett be a zongorázásba. Liszt teljesen megújította a zongora hangzásvilágát, bevezette a hangszert a szimfónikus és énekes művek világába, míg Chopin olyan játéktechnikai újításokat vezetett be, melyben a csukló, kar, lapos ujjtartás, pedálhasználat és zenei hangsúlyozás is fontos szerephez jutottak. Napjaink újítója az ukrán származású zeneszerző-zongorista Lubomyr Melnyk, aki megalkotta a „folyamatos zene” fogalmát. Ez olyan zongorázási technikát jelent, melynek során másodpercenként átlagosan 14 hang szólal meg, de alkalmanként akár 19,5 is! Vajon egyáltalán alkalmas az emberi fül arra, hogy ennyi hangot felismerjen? Az új technika lényege, hogy olyan szabad áramlást hoz létre, melynek során a zongorista eggyé válik a hangszerével. A kung-fu technika ötvözésével „A Végtelen Zongora Mester teste átalakul, keze és ujjai Vízzé, Levegővé és Kővé változnak. Ezek a végtelen technika legfontosabb elemei, lényege pedig az, hogy a technika átváltoztatja a zenét vízzé, levegővé és kővé.” Melnyk Nyitott Idő: A Végtelen Zene Művészete címmel tanulmányt is készített, melyben összefoglalja technikája lényegét és 22 etüd segítségével bevezeti az érdeklődőket tudományába.

A felvett hang különbözik az eredetitől

Szokatlan élmény, amikor felfedezzük, hogy milyen is a saját hangunk. Találkoztak már ezzel a különös élménnyel? Miért hangzik másképp ha beszélünk, és ha a felvett hangunkat visszajátszuk? A jelenség oka, hogy a normál beszédhangunk kétféle hangzásból tevődik össze, egyik az, amit a szájon át hozunk létre, a MÁSIK pedig, amelyik a fejünkön keresztül, a torkunkból terjed felfelé. Ez a dinamikus hangszerkezet az, amit csak mi hallunk. Ez az oka annak, hogy a külvilág másképpen hall bennünket, mint ahogyan saját magunkat halljuk. A fej csontozata, húsa és a nyak együttesen olyan alacsony-frekvenciájú rezgéseket hoznak létre, melyek következtében a valósnál mélyebbnek érzékeljük a hangunkat.

A szomorú zeneművek felvidítanak?

Szomorú zeneművek hatásait vizsgálva, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a zenét hallgatók többnyire kellemes érzéseket élnek át. A Durham Egyetem és a finn Jyväskylä Egyetem zenekutatói 2436 brit és finn ember szomorú zene hatására átélt érzelmeit vizsgálta. A kísérlet során arra a következtetésre jutottak, hogy a hallgatók többsége jól érezte magát, sőt a zene hatására kedélyállapotuk javult. Egyesek arról számoltak be, hogy a zenehallgatása közben múltbeli emlékeik jelentek meg, ami megnyugtatta őket. Kevésbé meglepő, hogy sok ember a szomorú zene hallgatása közben fájdalmat élt ált. A kutatás célja, hogy zeneterapeutákat segítsen a különböző zenei stílusok gyógyító hatásának alkalmazásában. Tuomas Eerola professzor elmondta, hogy hasonló érzelmeket azonosítottak a tragikus művészeti alkotások kapcsán. „Az eredmények segítenek feltérképezni, hogy milyen módon segíti a zene érzelmeink feldolgozását, illetve, hogyan alkalmazható a zeneterápia a megnyugvás, megkönnyebbülés és boldogság érzéseinek átélésére.” A professzor azt is elmondta, hogy a megfigyelések alapján elmondható, hogy a szomorú zene hallgatásához kapcsolódó három legjellemzőbb érzelem az öröm, megnyugvás és fájdalom.

Virág-szerzemények híres zeneszerzőktől

 

A virágok és a zene több módon is összetartozhatnak, például híres zeneszerzők virágokhoz kapcsolódó kompozíciójában. Íme néhány virág-szerzemény:

 

 

Csajkovszkij – Virágkeringő

Prokofjev – A kővirág

Johan Strauss – Rózsák keringője

Schubert – Vadrózsa

Glazunov – Búzavirág és pipacs

Schumann – A rózsa, a liliom, a galamb és a nap

Debussy – Kertek esőben

Puccini – Virág duett (Pillangókisasszony)

Rachmaninoff – Margaréták

Bizet – Virágária (Carmen)

Virtuális zongorázás applikációval

piano-2171142_1280Hagyományos zongora hiányában is tanulhatunk zongorázni. A Tajvani Ipari Technológiai Kutató Intézet iNTERPLAY néven olyan új eszközt hozott létre, mely a legújabb technológia alkalmazásával különböző applikációkat képes működtetni. Ezek egyike egy virtuális zongora, mely lehetővé teszi, hogy szinte bárhol zongorázzunk. A találmány a helyfüggetlen számítástechnika fejlődéséhez kötődik, mely mozgással képes iránytani a számítógépes alkalmazást. Ennek megfelelően a zongorázáshoz nincs többé billentyűzetre szükség, hanem szinte bármilyen felület, mint például asztal, fal, mennyezet, hűtő vagy falfelület is szabadon használható. A kezek mozgatása és a számítógépes technika újszerű kombinációja révén akár egy asztalra is lehet zongorát vetíteni, ahol megfelelő mozdulatok zongorajátékhoz hasonló effektusokat hoznak létre. Az új technika arra is képes, hogy a zenét kottává alakítsa át.

Dmitrij Sosztakovics zeneszerző

Dimitrij_SosztakovicsDmitrij Sosztakovics 1906. szeptember 25-én született Szentpéterváron, és élete bővelkedett a sorsfordító eseményekben. Harminc éves korára szinte mindent elért, boldog házasságban élt, gyermeke születését várta és a Szovjetunió legtehetségesebb és legelismertebb zeneszerzőjének számított, amikor megcsörrent a telefon. 1936. január 26-án behívták a hatalmas népszerűségnek örvendő Kisvárosi Lady Macbeth című operájának bemutatójára. Az előadáson Sztálin is részt vett a politikai bizottság több tagjával egyetemben, a vendégek, azonban még a darab vége előtt távoztak. Két nap múlva a Pravda, Igazság nevű folyóiratban „Zene helyett zűrzavar” címmel kárhoztató kritika jelent meg. A kemény kritika a darab külföldi sikerével is alátámasztotta az operában fellehető korrupt formalista és burzsoá hatásokat. Sosztakovicstól több barátja és kortársa is elfordult, a zeneszerző azonban az alkotásba menekült és rövid idő alatt megírta IV. Szimfóniáját. A mű bemutatójának reggelén visszavonta a bemutatóját. A saját neve alatt megjelent közlemény szerint a mű nem türközi a szerző kreatív meggyőződését. A sztálini politikai tisztogatásoknak köszönhetően az 1936-1939 közötti időszakban hét millió embert tartóztattak le a Szovjetunióban.

Zsebkoncertek Torontóban

toronto-277693_1280A kanadai Zsebkoncertek nevű ügynökség meglepően újszerű kezdeményezéssel igyekszik a komolyzenét népszerűsíteni. A koncerttermek hagyományosan ismert világát a közönség otthoni környezete, a zenehallgatók nappali szobájának bensőséges közegének világa váltja fel. Az újonnan alakult ügynökség arra vállalkozik, hogy Toronto professzionális zenészeinek közreműködésével az érdeklődők lakásán szervez kamarazenei fellépéseket. A hallgatóságnak a meghitt hangulatú koncertélményen túl arra is lehetősége nyílik, hogy a fellépés után együtt beszélgessenek, egyenek és igyanak a zenészekkel. A közönség létszáma igen változatos, az eddig szervezett házi koncertek során 5-120 főig terjedt. A Zsebkoncertek művészeti vezetője úgy véli, hogy ez a fellépési forma kitűnő lehetőséget kínál arra is, hogy a zenészeket közelebb vigyék közönségükhöz. A koncertek fontos szerepet játszanak a helyi közösségek erősítésében és az új zenekedvelő közönség meghódításában.

Zeneszerző,hegedűművész és orgonista

Giovanni Pergolesi Jesi-ben született és kezdte meg zenei tanulmányait, azt megelőzően, hogy 1725-ben Nápolyba költözött.  Az opera buffa (vígopera) műfajának egyik első és legismertebb mestere. 1733-ban vitték színre az Il prigioniero superbo című, háromfelvonásos opera sorozatát. A darab felvonásainak szüneteibe Pergolesi beiktatta a La serva padrona (Az úrhatnám szolgáló) című buffo-intermezzóját, mely páratlan sikert aratva ennek a művének maradandó népszerűséget biztosított. Ez a darab a francia opéra comique előképe volt, és 1752-ben Párizsban ez a mű lett az ún. buffonisták háborújának kirobbantója. Számos operát írt még, melyek bemutatója Nápolyban volt, kivéve L’Olimpiade (1735) című művét, melynek premierjére Rómában került sor. Pergolesi több egyházi művet komponált, többek között a híres F-dúr misét, mely Missa Romana néven máig egyik legtöbbet játszott egyházi kompozíciója. Tüdőbaja miatt a kapucinusok kolostorába vonult vissza és ott írta meg utolsó művét, a Stabat Matert. A 26 évesen elhunyt mesternek január 4-én ünnepeltük születésének 308. évfordulóját.

Nyitottak vagyunk a zenei újdonságokra?

Az emberi elme általában úgy reagál az új dolgokra, mint a testünk egy új proteinre, ellenáll neki, illetve némi időre van szüksége, hogy befogadja azt. Susan Rogers kutató szerint, az emberek számára az ideális inger a bonyolult és az egyszerű kényes egyensúlyát jelenti. A spektrum két végén a gyermekeknek szóló zene, illetve a free-jazz műfaját találjuk. A zenei egyensúly pedig az ismerős és az új elemek elegyéből jön létre. Természetesen az újszerű fogalma folyamatosan változik, például míg a Beatles zenéje ötven évvel ezelőtt újszerűnek számított, addig manapság feltehetőleg már kevésbé figyelnénk fel rá.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás