Facebook Twitter Google+

Mennyire ismert Karlheinz Stockhausent?

sxxi_stock3A német zeneszerző korunk egyik legjelentősebb és legellentmondásosabb zeneszerzőjének számít. A kölni zeneművészeti főiskolán tanult, ahol Frank Martin, Milhaud és Messiaen voltak a mesterei. Párizsi tanulmányútján került kapcsolatba a Francia Rádió elektronikus zenei stúdiójának vezetőjével, Pierre Schaeffer-rel. Egy ideig a bonni egyetemen fizikát és akusztikát hallgatott, majd a kölni rádió elektronikus zenei stúdiójának munkatársa lett. A darmstadti iskola vezetőjeként zeneszerzői és zeneelméleti munkássága egyaránt nagy hatással bírt, mind a komoly, mind pedig a jazz és populáris zene világára. Hatvan évet felölelő munkássága során a hagyományos és az elektronikus zene terén is maradandó műveket alkotott. Kreuzspiel (1951) oboára, basszusklarinétra, zongorára és ütőhangszerekre; Spiel (1952) zenekarra; Zeitmasse (1956) fuvolára, oboára, angolkürtre, klarinétra és fagottra. Gesang der Jünglinge című kompozícióban az emberi hangot bontja elemeire elektronikus úton. Minden, ami eddig a zenét jelentette, akár akusztikai élmény, akár esztétikai kategória formájában, érvényét veszti ebben az új rendszerben, ahol nincs szükség az emberre, mert a gép teremti meg és interpretálja a hangzásvilágot.