Facebook

A passiók igézete

munkacsy_golgotaA szó zenei jelentésében összefonódott a keresztény világ legmegrendítőbb történetével, Jézus keresztútjával. Nagy Leó pápa már az V. században a liturgikus kánonba emelte, és elrendelte, hogy a Nagyhét alkalmával mutassák be János és Máté passióit. A passiók előadása a továbbiakban más egyházzenei műfajokhoz hasonlóan fejlődött: kezdetben csak papok olvasták fel vagy énekelték a szöveget, azonban a XII. századi írásművek tanúsága szerint már hangjegyekkel rögzítették az énekhangok magasságát. Erre az időre tehető a drámai előadásmód elterjedése is, melyben megjelentek a legfontosabb szereplők: a narrátor/apostol, Krisztus és a tömeg.

Kép: Munkácsy Mihály – Golgota (1884)

Stravinsky művének botrányos bemutatója

stravinsky31913-ban egy késő tavaszi estén a közönséggel zsúfolásig megtelt új párizsi Champs-Élysées színház nézőtere. Hatalmas várakozás előzte meg a XX. század egyik kiemelkedően újszerű műve, a Tavaszi áldozat bemutatóját. A művet az orosz balett mutatta be, és Stravinsky összefoglalója szerint „pogány orosz életképeket jelenített meg két részben”. A tavaszköszöntő pogány rítus olyan eksztatikus áldozati tánccá válik, melyben az áldozatra szánt fiatal lány a halálba táncolja magát. A mű híres nyitó dallama egy litván népdalt idéz meg, melyet a fagott felső regiszterén megszólaló merőben újszerű hangzás jellemez. Nyizsinszkij koreográfiájában a táncosoktól megszokott finom balettlépések vad dobogásba torkollnak. A meglepődött közönség kezdetben zavart nevetgéléssel reagált, majd egyre hangosabb felhördüléssel adtak hangot nemtetszésüknek. A szekértáborokra szakadt nézők előbb egymásra, majd a karmesterre és a zenészekre támadtak, akik hanyatt homlok igyekeztek a színházból elmenekülni. A botrányos bemutatónak köszönhetően Stravinsky neve világszerte ismertté vált.

A Prelűdök művésze, Fryderyk Chopin

Chopin Varsótól nyugatra született 1810. február 22-én vagy március elsején. Chopin már hatévesen komponál és verseket ír, nyolc éves korában pedig már koncerteket ad. Az abszolút zene népszerűsítőjeként és a romantika egyik korai képviselőjeként a zongorairodalom remekeinek sorát alkotja. 1836-ban találkozik Aurore Didevant francia írónővel, akit George Sand néven ismerünk. Kettőjük kapcsolata és szerelme a zeneirodalom legendás történeteinek sorát gyarapítja. 1841-re a híres Chopin etűdök mindkét gyűjteménye megjelenik, hogy a zongorázni tanulók számára nélkülözhetetlen darabokkal szolgáljon.

A népszerűség titka a sokoldalúság

Derül ki, a Bachtrack 2018-as statisztikájából. Az előző évad legnépszerűbb zenekarának járó címet a brit Királyi Filharmonikusok Zenekara nyerte el. Megkérdeztük James Williams-t a zenekar igazgatóját, hogy minek tulajdonítja a sikerüket:

„Igyekszünk minél változatosabb műsorokat összeállítani, és nagyon örülünk, hogy evvel elnyertük a világ legtöbbet foglalkoztatott zenekarának járó címet. A statisztikák szerint az előző évadban több mint 300 ezren hallgattak bennünket, 143 alkalommal léptünk fel az Egyesült Királyság különböző részein és 35 alkalommal látogattunk külföldre.”

Mirga Gražinytė-Tyla az 50 legnépszerűbb karmesterei között

MirgaMirga Gražinytė-Tyla úgy került be a világ 50 legnépszerűbb karmestereinek sorába, hogy az előző évben 4 hónapot otthon töltött újszülött gyermekével. Vajon hány koncertet fog vezetni, ha majd végig dolgozza a 2019-es évet? A legnépszerűbb női karmesterek listáján feltűnik egy új név is, aki nem más, mint a görög-orosz származású amerikai állampolgár Karina Canellakis. Karina szeptember óta vezényli a Holland Rádió Filharmónikusait, és már büszke tulajdonosa a kritikusok új tehetségeknek adományozott díjának.

Bernstein népszerűsége 2018-ban minden eddigi rekordot felülmúlt

Leonard_Bernstein_NYWTS_1955Leonard Bernstein születésének 100. évfordulójáról világszerte megemlékeztek és olyan lelkesedéssel ünnepelték „Lenny”-t, hogy a Bachtrack statisztikái szerint a 3. legnépszerűbb zeneszerzőként zárta az évet. Az első és második helyen a korábbi évek hagyományainak megfelelően, Beethoven és Mozart váltják egymást. Paul Epstein a Bernstein Alapítvány elnöke így nyilatkozott a zeneszerző sikeréről:

„Az volt a célunk, hogy Bernstein zenéjét átadjuk a következő generációnak, és szeretnénk, ha minél több fiatal megismerné. Bíztunk benne, hogy Lenny zenéjét sikerül a maga teljességében megmutatni, azt hogy milyen sokrétű, és milyen sok érték rejlik benne. És úgy érzem, hogy ez sikerült.”
fotó:wikipedia.org

Hector Berlioz személyisége

Berlioz_Petit_BNF_GallicaA francia zeneszerző (1803-69) orvostanhallgatóként kezdte pályafutását, de félidőben meggondolta magát, és a Párizsi Konzervatóriumba iratkozott át, hogy zenei tanulmányokat folytasson. Zseniális tanítványnak bizonyult, és az elkövetkező években eredetibbnél eredetibb műveket komponált, melyek csúcsát Fantasztikus Szimfóniája jelentette. A zeneszerzés mellett 30 éven át zenekritikusi tevékenységet is folytatott, de ezt a munkát hol szerette, hol pedig gyűlölte, annak ellenére, hogy azon kevés zeneszerzők közé tartozott, aki nemcsak a zene nyelvén értett, de a szavakkal is jól tudott bánni. Amikor 1837-ben bemutatták nagyszabású Rekviemét a hallgatóságot teljesen elvarázsolta, hasonlóan a két évvel később elkészült Rómeo és Júlia szimfóniájához. Legremekebb alkotása az öt órás mega-opera, A trójaiakat minden kísérlet ellenére sem sikerült színpadra állítani, ezért Berlioz csalódottságára kevés vigaszt jelentett, hogy egyik utolsó darabját, a könnyed hangvételű Beatrix és Benedeket kitörő lelkesedéssel fogadta a közönség.

Boros Misi otthonosan érzi magát Vácott

borosmisi_mupa_8b_preview


A Filharmónia Magyarország a 2018/2019-es évadban már másodszor rendez bérleti sorozatot Vácott, a programban négy hangverseny szerepel, a harmadik koncerten pedig – január végén – a Virtuózok című televíziós komolyzenei tehetségkutató műsorban feltűnt Boros Misi előadását hallhatja a közönség.

 

Bogányi Gergely a mestered, mit tudhatunk meg erről a művészi kapcsolatról? – kérdeztük a fiatal tehetséget, akivel a tegeződésben maradtunk a beszélgetéshez.
Négy évvel ezelőtt ismerkedtünk meg a Virtuózoknak köszönhetően, az igazán szoros mester-tanítvány kapcsolatunk két éve tart töretlen lendülettel és lelkesedéssel.

Tehát mondhatjuk, hogy már otthonos vagy Vácon?
Igen, nagyon megszerettem Vácot a látogatásaimon, igazán szép és hangulatos kisváros, tényleg otthonosan érzem itt magam.

Tehát nem is annyira vendégfellépő-érzéssel ülsz majd a zongorához a művelődési központban?
Különleges érzésekkel, várakozással készülök a koncertre, bízom benne, hogy örömöt, komoly zenei élményt ad majd a közönségnek ez a hangverseny.

A műsorral kapcsolatban egyelőre a “meglepetés” szó szerepel a programban, de Te már nyilván nagyban készülsz a kiválasztott zenedarabok előadására.
Már nem árulok el titkot azzal, hogy Mozart-, Schubert- és Liszt műveket játszom majd. A programot egyébként egy tavaszi New York-i vendégszereplésen, vacsora közben beszéltük meg a mesterrel.

Rengeteget koncertezel és gyakorolsz, hogy bírod a terhelést a tanulással együtt?
Hálás vagyok a sok meghívásért, így köszönettel tartozom a támogatásért a Filharmónia Magyarországnak is. Hihetetlenül jó, hogy ennyi lehetőséget kapok. De a középiskolai tanulást sem hanyagolhatom, bár még csak három év múlva jön az érettségi. Mindenesetre nagyon élvezem most ezt a sűrű életet.

/Az interjút készítette: Ribáry Zoltán/

Népszerűbb hangversenyek?

200330172-002

Hogyan lehetnének népszerűbbek a hangversenyek?

Ha a közönség szabadon tapsolhat a tételek között: Gustav Mahler vezette be, hogy a darab végéig tartózkodni kell a tetszésnyilvánítástól, és 100 év elteltével ideje lenne ezen változtatni.

Minden koncerten legyen valamilyen apróbb meglepetés, pl. kamarazenélés.

A zenészek alakítsanak ki személyes kapcsolatot a közönséggel, mutassák be a programot, adjanak autógrammot, beszélgessenek a büfében vagy a koncertteremben.

A zenészek ne öltözzenek szmokingba és nagyestélyibe.

Legyenek a koncertek családbarátok, a kicsikkel érkező szülők az ajtó közelében üljenek, hogy szükség esetén távozhassanak. Legyen gyerekmegőrző, játszóház.

Használják a XXI. századi technikát, a koncerteken legyenek kivetítők, és letölthető információs anyagok.

Mindig játszanak legalább egy kortárs darabot.

Les Illuminations – Színvázlatok

brittensum_2451119bBenjamin Britten angol zeneszerző, karmester és zonngorista, a 20. század kiemelkedő művésze 1913. november 22-én született. Les Illuminations, op.18. dalciklusát első alkalommal 1940-ben mutatták be. A francia szimbolista költő, Artur Rimbaud, 1872-73 között írt kötetéből választott mottót a mű megzenésítésre vállalkozó ifjú Britten: “Csak én ismerem a kulcsát ennek a rettentő menetnek.”  A mű kompinálást 1939 tavaszán kezdte meg az angliai Suffolk-ban, de befejezésére csak amerikai útja alkalmával került sor. A mű bemutatója hatalmas sikert aratott. A zeneciklus eredetileg szoprán hangra íródott, mert Britten életrajzírója David Matthew találó meglátásában, a mű „sokkal érzékibb hatást kelt az eredeti, szoprán hangfekvésben.” Britten szándéka ellenére a mű általában tenor szólista közreműködésével hallható. Az 1940. január 30-i londoni ősbemutató alkalmával a művet az a Sophie Wyss énekelte, akinek Britten szerzeményét dedikálta. A hazai koncerttermekben ritkán felcsendülő kompozíciót nemrégen a Budapesti Fesztivál zenekar kíséretében, Sophie Klußmann lírai és drámai szoprán előadásában hallhattuk.

Az új adatvédelmi tájékoztató ITT elérhető. A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás