Facebook

Hegedű és zongora

Mozart1784 áprilisában Bécsben írta Mozart B-dúr hegedű-zongora szonátáját, Regina Strinasacchi mantuai hegedűművésznő számára. A bemutatót az olasz hegedűművésznő bécsi koncertjén, egy héttel a mű elkészülte utánra tervezték, a zeneszerzőnek azonban csak arra volt ideje, hogy a hegedűszólamot leírja; a zongoraszólamot üres kottapapír előtt ülve játszotta. Az előadás – amelyet természetesen semminemű próba nem előzhetett meg –hatalmas sikert aratott.

Az első tételt bevezető, terjedelmes Largo (eredetileg: Adagio) hangulatteremtő zenéje Mozart zongorafantáziáira emlékeztet. Telt hangzás, differenciált ritmika és a dallamok patetikus beszédessége jellemzi ez a lassú szakaszt, amely domináns zárlattal vezet át az Allegróhoz. Ennek főtémáját szokatlan módon unisono mutatja be a két hangszer. A virtuóz zongoraszólam mellett gyakran jut a hegedű is dallamos szólókhoz. A visszatérés során rövid motivikus-kontrapunktikus részlettel lepi meg hallgatóit a szerző. A második tétel ismét felhívja figyelmünket a szonáta keletkezésének és bemutatásának körülményeire: arra, hogy a mű jeles hegedűs számára készült, és nagy nyilvánosság előtt hangzott fel. A kamaraszonáta – amely a szó eredeti értelmében házi megszólaltatásra szánt, intim műfaj – a koncertszonáta jellegzetesen modern típusává alakult át: hangversenyterem ünnepélyes atmoszféráját követeli meg, és maga is a társadalmi esemény jegyében öltött ünneplő öltözéket, világfias és elbűvölő modort. Valóságos kompendiuma ez az Andante mindannak, amit a zongorára és hegedűre írt szonáta fejlődése során elért: a két hangszer egyenrangú, mindegyik a maga egyéni sajátosságának megfelelően dolgozza ki a zenei anyagot.

A játékmód és a kifejezés gazdagsága bámulatos változatosságot produkál, a lépő dallam áhítatos bensőségétől a gesztus-motivika beszédességéig ível előadásuk széles skálája. Az Allegretto tempójú zárótétel ugyancsak szokatlanul nagyszabású, bár itt az anyagszerűség specifikus volta kevésbé tűnik szembe, annál inkább az ellenpontozó szerkesztés, a szinte mindvégig következetes háromszólamú anyag tiszta és áttetsző konstrukciója. 

 



Az új adatvédelmi tájékoztató <a href="http://filharmonia.hu/adatvedelmi-tajekoztato/">ITT</a> elérhető. A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás