Facebook

Műleírás – Orfeo Zenekar és Purcell Kórus február 8.

2021. február 8., 19:00
Kodály Központ, Pécs

Orfeo Zenekar és Purcell Kórus – Online közvetítés

 

Előadók
Orfeo Zenekar és Purcell Kórus 
Szutrély Katalin – szoprán 
Komáromi Márton – tenor 
Najbauer Lóránt – basszus
vezényel: Vashegyi György

Műsor
Haydn: A Teremtés

Joseph_Haydn2Händel oratóriumai magasra tették a mércét a műfajban alkotni kívánók előtt, mindazonáltal követendő példaként is szolgáltak. Joseph Haydn (1732–1809) is belevágott a maga oratóriumába, melynek szövegét a Biblia legelső lapjairól kölcsönözte. Műve a földi lét nagyszerűségét, beláthatatlan gazdagságát hirdeti, egy-egy részlete képeskönyvszerűen, élénk színekkel, sok-sok kedvességgel, bájjal és humorral tárja a hallgató elé e csoda részleteit. A költött zenére nem mindenhol alkalmas bibliai sorokat Gottfried van Swieten báró alakította át és egészítette ki, így született meg A Teremtés librettója, mely néhol dilettáns jellege ellenére is számos zenei illusztrációnak nyújt kiváló alapot. Szinte látjuk magunk előtt, ahogy megelevenednek a madarak, a csúszómászók, ahogy megszületnek a tengerek, hegyek, folyók, ahogy Isten megteremti a Napot, a Holdat, a világosságot, végül pedig az embert. A zene láttató erővel jeleníti meg a káoszt, a világ teremtésének állomásait vizekkel, sötétséggel, világossággal, rovarokkal, madarakkal, folyókkal, az élet végtelen gazdagságát hirdetve. Haydn az összes szöveg adta lehetőséget kihasználta, s ezek a mozzanatok jól érthetők a laikus közönség számára is. Ugyanakkor a vájtfülűek is találnak maguknak bőven elemezni és élvezkednivalót. A darab bevezetőjében jelenik meg a már említett ős-káosz. Haydnnak a rendre épülő zene eszközeivel kellett a rendetlenséget ábrázolnia. Ezt leginkább a zeneszerzési „szabályok” megszegésével érte el: összhangzattanilag oda nem illő hangokkal billentette ki az akkordokat, természetellenes dinamikákat használt szokatlan hangsúlyozással. Ezt követően Raphael (arkangyal), a basszus szólista meséli el menny és föld teremtését, melyet a zenekar a magasból a mélybe futó hangokkal ábrázol. A kopárságot zenei kopárság, a fény megjelenését hangos és fényes C-dúr muzsika jeleníti meg. A teremtés első napját egy kórus kísérte tenor szólista áriája zárja le. (Valamennyi napot Istent dicsőítő kórustétel zár.)

_MG_8136_pA zeneileg rövid második nap után következik a vizet megteremtő harmadik. A basszus áriában a világ valamennyi víztípusa megjelenik a hatalmas óceántól a viharos tengeren és játékos folyón át a csendes érig, ahol teljesen megnyugszik a dallam. Az első részt záró negyedik nap az égitestek megteremtését mutatja be. A zeneirodalom legszebb napfelkeltéje után a Holdat és a csillagokat is megzenésíti a szerző.

A teremtés utolsó két napját elmesélő második rész tartalmazza a legérdekesebb, legbátrabb zenei megoldásokat, hiszen az élőlények (kis és nagy, szárazföldi és vízi állatok, valamint emberek) zenei poénok tárházát kínálják, amellyel Haydn egy pillanatig sem habozott élni. Tisztán felismerhető az oroszlán, a szarvas, a birka vagy épp a rovarok. Aztán egy C-dúr ária kíséretében megjelenik az első ember is.

_AND5443_pAz oratóriumhoz egy rövid harmadik részt is komponált Haydn, melyben Ádám és Éva édenkerti idilljét mutatja be alma és kiűzetés nélkül.

A Teremtés magyarországi bemutatójának emlékét őrzi a budai Alkotás utca neve: az oratórium a bécsi, zártkörű ősbemutató után két évvel, 1800. március 8-án Budán hangzott el először, az idős zeneszerző vezényletével, József nádor és Alekszandra Pavlovna Romanova esküvői-születésnapi ünnepségein. A Teremtés többrétegű remekmű. Az Isten–természet–ember háromszögének jegyében keletkezett oratórium a zenei ábrázolás mesterműve.

 

Az új adatvédelmi tájékoztató <a href="http://filharmonia.hu/adatvedelmi-tajekoztato/">ITT</a> elérhető. A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás