Barion Pixel
Orgonák éjszakája Programok Rólunk Érdekességek Pályázatok
Mobil alkalmazás Kapcsolat Média Hírlevél Karrier en
Bérleten kívüli koncertek OperaCinema Koncertmisék Kamarakoncertek Térzene Stream koncertek (Youtube)

Művészek

José Cura

José Cura

operaénekes

Világhírű operaszerep-megformálásainak intenzitásáról és eredetiségéről, valamint rendhagyó és innovatív koncertjeiről ismert tenor, José Cura neve a világ legrangosabb színházainak plakátjain is rendszeresen feltűnik.

Miután szülővárosában, Rosarióban zeneszerzést és karmesterséget tanult, José Cura 1984-ben Buenos Airesbe költözött, hogy tovább fejlessze tudását. 1984 és 1988 között a Teatro Colón egyik hivatásos kórusában dolgozott, hogy belülről ismerje meg a színpad világát – ez idő alatt fejlődött ki markáns és fényes tenor hangja, amely sötét baritonos árnyalatokkal ötvözve világhírűvé tette.

1999-ben José Cura újraindította karmesteri karrierjét, és olyan világhírű zenekarokkal dolgozott, mint a London Philharmonia, a London Symphony, a Bécsi Filharmonikusok, a Sinfonia Varsovia, a Toscanini Zenekar és a Magyar Filharmonikusok. Opera- és szimfonikus műveket vezényelt, közönségét pedig a pódiumról és a színpadról egyaránt lenyűgözte.

2007-ben mutatták be La Commedia è finita című alkotását – a Bajazzók újragondolt, tánccal és pantomimmel ötvözött feldolgozását, amelyet Cura tervezett és rendezett. Ez a produkció jelentette rendezői és látványtervezői karrierjének kezdetét. 2010-ben a badeni állami színházban rendezte és játszotta el Saint-Saëns Sámson és Delila című operáját, amelynek díszleteit is ő tervezte – a modern, innovatív produkció DVD-n is elérhető. 2012-ben a közönség és a kritikusok is lelkesen fogadták rendezését a nancy-i Opéra de Nancy-ban (La Rondine) és a liège-i Opéra Royal de Wallonie-ban (Parasztbecsület és Bajazzók). 2013-ban Otello-rendezése a Buenos Aires-i Teatro Colónban nemzetközi szavazás alapján az év egyik legsikeresebb előadása lett. 2015-ben a stockholmi Királyi Operában rendezett Bohémélet (A Scandinavian Bohème) produkcióját a közönség és a kritika is az opera történetének egyik legsikeresebb bemutatójának tartotta. 2016 őszén Turandot-rendezése hatalmas elismerést aratott Liège-ben. 2017-ben Peter Grimes koprodukciója (Bonn és Monte Carlo) során debütált a címszerepben is – az előadás „mesteri estének” bizonyult. 2018-ban a prágai Nemzeti Opera számára rendezett Nabucco-ját „ragyogó, átgondolt és egységes vizuális élményként” méltatták, míg a tallinni operaházban bemutatott A nyugat lánya szintén nagy sikert aratott.

2014-ben José Cura visszatért zeneszerzői tevékenységéhez: novemberben a dél-csehországi operatársulat bemutatta 1989-ben írt Stabat Mater-ét, majd 2015 húsvétján, La Scala-beli Don José szereplése után, a 1988-ban írt Magnificat világpremierjére is sor került a Teatro Massimo di Cataniában.

2015 és 2018 között José Cura a prágai Szimfonikus Zenekar rezidens művésze volt. Ennek keretében vezényelte 2017 márciusában Ecce Homo című triptichonjának világpremierjét, szeptemberben pedig a Modus (Requiemjének Kyrie tétele), valamint Ariel Ramírez híres műveinek (Misa Criolla, Navidad Nuestra) szimfonikus átdolgozásának bemutatóját, melyeket Ramírez maga rendelt meg.

2019 februárjában José Cura lett a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek első „kiemelt vendégművésze” – énekesként, zeneszerzőként és karmesterként is. Itt készült el az Ecce Homo oratórium felvétele, majd 2020. január 29-én, a Zeneakadémián vezényelte Montezuma és a vörös pap című „opera buffa ma non troppo” világpremierjét.

A Covid-19 világjárvány miatt bekövetkezett színpadi szünet lehetőséget adott számára két régóta tervezett zenemű befejezésére: egy Te Deum és egy gitárverseny megírására. A 2019-ben vázolt, majd 2020-ban hangszerelt Te Deum-ot a London Philharmonia és a Bukaresti Rádió kórusai mutatták be sikerrel 2021 szeptemberében, az Enescu Fesztiválon. Ugyanebben a hónapban Saarbrückenben hangzott el gitárversenye, a Concierto para un Resurgir, valamint a Montezuma és a vörös pap operáján alapuló szimfonikus szvit is.

José Cura Requiem æternam című miséje – három kórusra, szólistákra és zenekarra – 2022. május 9-én csendült fel Budapesten, a Magyar Rádió Művészeti Együttesei és a Magyar Nemzeti Énekkar előadásában.

2015-ben José Curát az argentin Szenátus Domingo Faustino Sarmiento-díjjal tüntette ki oktatási és kulturális érdemeiért, 2017-ben pedig díszdoktorrá avatta a Rosario-i Nemzeti Egyetem – az az intézmény, ahol zeneszerzést tanult az 1980-as években.