Michel Tabachnik a Brüsszeli Filharmonikusok vezető karmestere és művészeti vezetője volt 2015 júniusáig, ezután megkapta az emeritus karmester címet.
Vendégkarmesterként rendszeresen olyan nagy hírű zenekarokkal lépett fel, mint a SWR Stuttgart, Konzerthaus Berlin, a Velencei La Fenice Színház Zenekara, a Szentpétervári Filharmonikus Zenekar, a Budapesti Fesztiválzenekar, a Torinói RAI Zenekar, az Orchestre de Paris és többek között olyan fesztiválokon, mint a Luzerni és a Salzburgi. Három alkalommal szerepelt az új Párizsi Filharmonikusok évadnyitó koncertjein.
Tanulmányait követően több rangos karmester pártfogolta, úgymint Herbert von Karajan, aki rendszeresen meghívta a Berliner Filharmonikusokhoz, és Igor Markevitch, akivel Madridban a Spanyol Rádió és televízió Zenekaránál dolgozott asszisztensként, ezt követően pedig Pierre Boulez asszisztense volt négy éven át, főként a BBC Szimfonikus Zenekaránál Londonban.
Ezeknek az együttműködéseknek köszönhetően közel került a kortárs zenéhez, Stockhausen, Berio, Ligeti, Messiaen munkásságához, és számos ősbemutatót dirigált, köztük Iannis Xenakis 20 művét, aki Tabachnik-et a kedvenc előadójának nevezte.
Michel Tabachnik a lisszaboni Gulbenkian Foundation Orchestra, az Orchestre Philharmonique de Lorraine és a párizsi Ensemble Intercontemporain zeneigazgatója volt. 6 éves vezető karmesteri tevékenységét követően jelenleg a Noord Nederlands Orkest emeritus karmestere.
2008 szeptemberében kinevezték a Brüsszeli Filharmonikusok zeneigazgatójává és munkásságának köszönhetően a zenkar látványos sikereket ért el. A párizsi Cité de la Musique minden évadban 3 koncertre hívja meg őket. Rendszeresen fellépnek Berlinben, Londonban, Bécsben, Amszterdamban, Rotterdamban, Salzburgban, a Távol-Keleten, Németországban, Nagy-Britanniában és Franciaországban.
Az operák világában is járatos Michel Tabachnik vezényelt a párizsi, genfi, zürichi, koppenhágai, lisszaboni, római, montreali, genovai operákban és a Moszkvai Nagyszínházban. Rendszeresen vendégszerepelt a torontói Kanadai Operában, ahol többek között a Lohengrint, a Pillangókisasszonyt a Carment és A léhaság útját dirigálta.
Karmesteri tevékenysége mellett Michel Tabachnik komponál és ír. A közelmúltban számos művét bemutatták, a Prélude à la légende-t a Besançon Fesztiválon, Hegedűversenyét a Brüsszeli Filharmonikusokkal, a Le livre de Job-ot a Cité de la musique-ban, Párizsban, és legutóbb 2019 nyarán Gautier Capuçon mutatta be csellóversenyét.
A Lyoni Operaház megbízásából, Regis Debray librettójával készült 2016 márciusában Benjamin, dernière nuit (Benjamin, utolsó éjszaka) című operája.
Irodalmi munkássága nyomán több könyve is megjelent. A De la musique avant toute chose (2008), és a L'homme sauvage (2013) után számos regényt írt, legutóbb a L'enlèvement au Sinaï-t. 2016-ban a Buchet-Chastel kiadó gondozásában jelent meg esszékötete Ma Rhapsodie címen, melyben a zenéhez és az élethez fűződő kapcsolatáról vall.
Idejének egy részét fiatal zenészek patronálására fordítja. Számos nemzetközi ifjúsági zenekart dirigált. 1985-89 között művészeti vezető volt az Orchestre des Jeunes du Québec élén, 12 éven át pedig az általa 1984-ben alapított Orchestre des Jeunes de Méditerrannée-t vezette. Elismert tanítóként Michel Tabachnik több mesterkurzust tartott Hilversum-ban, Liszabonban (Gulbenkian Foundation), Párizsban, Brüsszelben és a stockholmi konzervatóriumban. A Torontói Egyetemen (1984-1991) és a Dán Királyi Zeneakadémián Koppenhágában (1993-2001) karmester-professzoraként oktatott.
Lemezkiadványai (Erato és Lyrinx kiadóknál) jól tükrözik zenei repertoárjának eklektikusságát, amely Beethoventől Honeggerig, Wagnertől Xenakis-ig terjed. Catherine Collard-dal készült Schumann zongoraverseny felvételét a Radio Suisse Romande nemzetközi zsűrije szerint a mű legjobb előadásának jelölte. Elismert lemezeinek sorába tartozik a Brüsszeli Filharmonikusokkal készült Tavaszi áldozat mely 2013-ban elnyerte a Gramophone-díjat, a Classica és a Radio France zenei magazinok pedig 1. helyen jelölték Debussy A Tenger és Dvořák Újvilág szimfóniájának előadását.