Barion Pixel
OrgonaPont Programok Rólunk Érdekességek Pályázatok
Mobil alkalmazás Kapcsolat Média Hírlevél Karrier en
Bérleten kívüli koncertek OperaCinema Koncertmisék Kamarakoncertek Térzene Stream koncertek (Youtube)
2025.08.14.
A budapesti nemzetközi zenei versenyek kilenc évtizede
A Filharmónia Magyarország szeptember második hetében rendezi meg a Budapesti Nemzetközi Csellóversenyt. Kevesen tudják, hogy az ilyen zenei megmérettetések már itthon is csaknem egy évszázados múltra tekintenek vissza, s olyan művészek indították karrierjüket fontos versenygyőzelmekkel, mint Fischer Annie, Kovács Dénes, Perényi Miklós, Kocsis Zoltán, Hamari Júlia, Polgár László vagy éppen Baráti Kristóf és Várdai István.

Sokáig emlékezetes maradt az első Nemzetközi Liszt Zongoraverseny, amit 1933-ban rendeztek meg Budapesten. A 19 éves Fischer Annie – aki Dohnányi Ernő növendéke volt a Zeneakadémián – rendkívüli művészi érettségről tett tanúbizonyságot; különösen a h-moll szonáta előadásáról áradozott a szakma és a kritikusok. Fischer Annie fölényesen nyert, bár a zsűriben Liszt Ferenc egyik utolsó tanítványa, Emil von Sauer is helyet foglalt, aki sérelmezte, hogy szerinte indokolatlan előnyben részesültek a magyar versenyzők. Sauer feldúltan, idő előtt távozott Budapestről, s ez a botrány felkeltette a sajtó érdeklődését. A verseny és győztese olyan jelentős nyilvánosságot kapott, ami üstökösszerűen elindította Fischer Annie nemzetközi karrierjét – Európa szinte valamennyi jelentős hangversenytermébe meghívták.

A háborús kényszerszünet és a kommunista diktatúra legsötétebb időszaka után, 1956-ban folytatódott a Liszt-versenyek sorozata: ekkor tűnt fel két jeles szovjet-orosz zongoraművész (Lazar Berman és Lev Vlaszenko), valamint a magyarok közül Bächer Mihály, aki később évtizedeken át a Zeneakadémia elismert professzora volt. 1957-ben Magyarország csatlakozott a Genfben szerveződő Nemzetközi Zenei Versenyek Világszövetségéhez (World Federation of International Music Competitions). Ez a lépés növelte a magyar zenei versenyek presztízsét, lehetővé tette a nemzetközi pályázatokon és együttműködésekben való részvételt. Az 1960-as évektől kezdve már nemcsak ifjú zongoristák, hanem hegedűsök, csellisták, olykor más hangszeresek, sőt karmesterek is összemérik tudásukat Budapesten. Jelentős magyar sikert hozott az 1963-ban rendezett Pablo Casals Nemzetközi Csellóverseny, amelyen Mező László – a Bartók Vonósnégyes csellistája, a Filharmónia szólistája, a Zeneakadémia későbbi professzora – megosztott első díjat, míg az akkor mindössze 15 éves Perényi Miklós második díjat nyert, illetve meghívást kaptak Casals mesterkurzusára. Tíz évvel később, ugyanezen a versenyen Onczay Csaba első, Koó Tamás második díjat kapott. A Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetségének kimutatása szerint az elmúlt évtizedek budapesti versenygyőztesei között – az említetteken túl – olyan művészek vannak, mint Robert Benz (zongora), Francesco Finotti (orgona), Geoffrey Payne (trombita), Tabea Zimmermann (brácsa) vagy a hazaiak közül Hamari Júlia és Polgár László (ének), Bogányi Gergely (zongora), Kelemen Barnabás és Baráti Kristóf (hegedű), Várdai István (cselló).

A 86 esztendős, Kossuth-díjas csellóművész (és korábbi versenygyőztes), Mező László szerint „a zenei versenyeket gyakran hasonlítják a sporthoz, ami nem véletlen. Nem mindenki tud élni a lehetőséggel az adott pillanatban, mert még nincs tapasztalatuk az idegfeszültség leküzdésében, a koncentráció maximálásában, ami pedig nélkülözhetetlen egy ilyen nehéz verseny finisében, amikor óriási a tét.” Mező László ennek ellenére kifejezetten versenypárti. „Hosszú távon a versenyzés biztosan megéri a belefektetett munkát és a sok feszültséget, mert ad egy bizonyos színvonalat és állóképességet a majdani koncertező művésznek. Feltétlenül növeli a koncentráló-képesség fejlesztését is, és hogy hogyan kell kihoznia magából a maximumot egy adott pillanatban. S nem utolsósorban kell az ifjú csellista-generációnak egy olyan fórum, ahol bemutathatják a tudományukat, összemérhetik erejüket. (…) A verseny egy pillanatkép – megmutatja, hogy abban a pillanatban ki hol tart felkészültség és művészi érettség tekintetében. Ha lenne időgépünk, és két nappal később megismételhetnénk pontosan ugyanúgy a versenyt, biztosan egész más eredményt kapnánk. Ezt vigasztalásul is mondom azoknak, akik nem az első díjat hozzák el.”

 

További érdekességek
2025.08.14.
Popper Dávid és a magyar csellóiskola
A Filharmónia Magyarország szeptember második hetében rendezi meg a Budapesti Nemzetközi Csellóverse...
Bővebben
2025.06.20.
Capricornus – historikus kamarazene mesterfokon Június 29-én Vácon!
Második magyarországi hangversenyére készül az európai régizenei szcéna egyik legizgalmasabb együtte...
Bővebben
2025.06.15.
Öt koncert José Curával
Szamosi Szabolcs és José Cura szűk három nap alatt körbekoncertezték az országot. A sorozat az Orgon...
Bővebben
2025.05.16.
Westminster – a gregoriántól a kortárs vokálpolifóniáig
A Filharmónia Magyarország szervezésében négy koncertet ad a Westminster Katedrális Kórusa. Az 1901-...
Bővebben